|
Sakk
Támadás a Király ellen.
A sakk sport, játék, tudomány és művészet egyszerre!
A sakk története a legendák világába nyúlik vissza. Egy ismert mese szerint egy brahmin találta ki a sakkot. Jutalmul a rádzsától első hallásra jelentéktelennek tűnő fizetséget kért, mindössze annyi búzaszemet, amennyi a sakktábla kockáira a következő szabály szerint képletesen rátehető: az első kockára egy, a másodikra kettő, a harmadikra négy, vagyis az előzőnek mindig duplája. Hamar kiderült, hogy ennyi búza nem terem a Földön, sőt az emberiség egész történelme alatt nem termelt ennyit.
Sakk szakköri foglalkozások:
Játszva tanulj
A sakk
szellemi sport. Lényeges elem a küzdelem, amelyben egyenlők a feltételek. Két fél játssza azonos számú bábukat - sereget - irányítva.A játszmában a józan ész, a
logikus és kreatív gondolkodás győzedelmeskedik. A játék kétféleképpen végződhet, az egyik fél nyer, azaz
"mattot" ad, vagy döntetlen végeredmény, vagyis
"patt" születik.
Játék, mert amatőrök is űzhetik szórakozásként és a
tudatos nevelés részeként. Már
3-4 éves kortól alkalmazzák családokban.
Tudomány által meghatározott módszereket használ. A sportág legkiválóbbjai kutatják az
új játékvezérlési elveket és lépéseket, így fejlesztve önmagukat és az egész sportot. Ez a hatalmas információ-mennyiség mára
mindenki számára elérhető. Így válik egy látszólag egyszerű játék tudománnyá.
Művészet, ugyanis a játékosok új
gondolatokat, eszméket fogalmaznak meg. Minden játék más és más. Ezért is tekinthetünk a játszmákra úgy, mint művészi alkotásokra.
A sakk és az oktatás szoros kapcsolata
Napjaink pedagógiájának
kiemelt feladata a képességek fejlesztése, az alapvető kompetenciák kialakítása. E képességek
megléte elengedhetetlen a sikeres tanítási-tanulási folyamatban. A képesség mindazokat a tulajdonságokat jelenti, amelyek a környezethez való alkalmazkodást biztosítják. Képességnek azokat az egyéni, egyik embert a másiktól megkülönböztető sajátosságokat nevezhetjük, amelyek valamilyen cselekvés sikeres végrehajtásának lehetőségét biztosítják. A képességek kibontakozása szempontjából a veleszületett rátermettségen kívül a szülők, pedagógusok, edzők személyes példája, útmutatása és vezetése, a megfelelő környezet megteremtése a döntő. A képesség és tevékenység kölcsönösen hatnak egymásra, kapcsolatuk kétirányú. Igaz ugyan, hogy a sikeres cselekvés alapja a képesség, de a képesség sikeres kifejlesztése tevékenykedés nélkül elképzelhetetlen. A képesség nem csupán a sikeres tevékenység feltétele, hanem a tevékenység során maga is fejlődik.
A sakk oktatása és rendszeres gyakorlása a kisgyermekek bizonyos részképességeire
kedvező befolyást gyakorol. Azaz a kreativitás, a motiváció és az intelligencia területén a sakkozó gyerekek
nagyobb előrelépést mutattak nem sakkozó társaikkal szemben, és ez a fejlődés a
tanulmányi eredményüket is kedvezően befolyásolta.
Képzelt riport iskolai sakkéletünkről
Mióta folyik sakk-oktatás az iskolában? Kinek az ötlete nyomán indult el a program?
Az Arany iskolában már fennállásunktól 1989-től tanórai, majd szakköri formában, később sportfoglalkozás keretében is zajlott a sakkal történő ismerkedés. Az ötlet Jahn Andrásnétól, matematika tanárunktól, sakk nagymestertől ered, aki sok éven át szervezte a foglalkozásokat, versenyeket; őt követte Szirányi Ákosné, szintén kiváló sakk-szakember. Az iskola mindenkori vezetése örömmel karolta fel a kezdeményezést.
Mit szólt hozzá a tanári kar?
A tanárok hamar ráéreztek, hogy a sakkozás által fejlődő kreativitás, gondolkodás nagyban segíti az ismeretszerzést, a tanítás-tanulás folyamatát is.
Hogyan képzeljünk el egy órát? Mi a módszer lényege?
Lényegét tekintve a közismereti tárgyak oktatásához hasonlít . Minden óra elején van ráhangolódás, ismétlés, majd új anyag részt vesznek a gyerekek, és a végén levezető játék zajlik.
Mit tud a sakk? Milyen készségeket fejleszt, mire tanítja a gyerekeket?
A sakk mint játék fejleszti a logikus gondolkodás készségét, a rendszerben történő gondolkodást segíti elő, ezáltal a matematika tanulást könnyíti meg.
A gyermekek szabadidejére is hatott a játék?
Mivel egy idő után a szülők, hozzátartozók is bekapcsolódtak a játékba, hamarosan a szabad idő eltöltésének egyik kedvelt formája lett a mind több érdeklődő gyermek körében.
Milyen a foglalkozások, versenyek hangulata?
Az évek során nagyon sok sakktehetség vehetett részt diákolimpiákon és ért el kiváló eredményeket. Akik nem jelentkeztek versenyekre, a páros mérkőzéseken mérhették össze tudásukat, kombinációs készségüket, és megismerhették a győzelem boldogságát vagy a vereséget. Ezzel is erősödött jellemük. A foglalkozásokon megismerhetik a nagymesterek kombinációit, és ügyesen alkalmazzák is azokat.
ÉVRŐL-ÉVRE EGYRE TÖBB TANULÓ ÉRZI A SAKKOZÁS ÖRÖMÉT, ÉS LELKESEN ŰZIK EZT A LOGIKAI JÁTÉKOT.
Cervantes mondta: "A sakk az életre emlékeztet. Örök a harc, a kiválasztás, a konkurencia."
Eredményeink: |
|
Ovárdics Richárd - Megyei Egyéni Sakk Diákolimpia, I. korcsoport, 10. helyezés
Szimultán Kupa, E korcsoport, 6. helyezés
|
|
|
Horváth Gergely - I. hely |
Szabó Csenge - IV. hely |